Sinds 2008 moet bij het verkopen van een woning de verkoper een attest van de elektrische installaties bezorgen aan de koper. Zo weet hij onmiddellijk wat hij koopt. Voor alle duidelijkheid: het resultaat van het verslag staat een verkoop niet in de weg. Ook niet als het een negatieve uitslag is. In dat geval zal men wel de naam van de koper en de datum van de akte doorgeven aan de officiële instantie. De nieuwe eigenaar heeft dan tussen 12 en 18 maanden de tijd om alles in orde te brengen. Is het tegen dan nog niet geregeld, dan riskeert hij een geldboete, die vrij hoog kan zijn. Om deze te vermijden, ben je dus maar beter in orde!
Zonder keuringsattest komt de verzekering ook niet meer tussen bij brand of ongevallen die worden veroorzaakt door een gebrekkige installatie. Je kan dus maar beter onmiddellijk goede afspraken maken. Koper en verkoper zetten best al meteen in het compromis wie de eventuele werken zal uitvoeren en wie dit allemaal betaalt. Dit bespaart achteraf heel wat ellende en onenigheid.
Heb je nog vragen of wens je meer informatie? Stel ze gerust, geheel vrijblijvend aan onze vastgoedspecialisten via ons contactformulier.